Therése Grane

Cert. Hatha- Yin- och RestorativeYogalärare, Gravid- och Barnyogalärare samt Doula.

0708-477 439

Hör av dig om du har några frågor:

Jag var mitt i livet, nyförlöst med akut kejsarsnitt och mitt i ett husbygge och mitt liv var kaos. Jag hade enorma krav på mig själv och levde med ständigt dåligt samvete, rädsla, skam, skuld och förde en hemsk kamp mot mig själv och min kropp… Jag hade en enorm längtan efter att få tid för mig själv, få känna glädje, känna mig värdefull, hitta, älska och lära känna mig själv igen… ”mig själv” som jag trodde att jag tappat bort på livets väg och jag visste inte hur jag skulle hitta tillbaka ”hem” igen…

Flera år senare dök yogan upp i mitt liv, tack vare ett trasigt knä, som gjorde att jag inte kunde köra på som vanligt och fortsätta leda gympa som jag brukade. Jag hade provat innan men kände mig då alldeles för rastlös.. Jag hade varit med om mitt andra akutsnitt ganska nyligen och jobbade även extra på helgerna för att hitta nåt annat att göra.

Livet visade mig vägen, tack vare det onda knät och gav mig chansen att för första gången få umgås med mig själv, utan att döma, värdera eller jämföra mig med någon annan och jag tog den chansen!  

Jag har såå mycket att tacka yogan, meditationen och min personliga resa att för! Utan mötet med dessa och med allt annat i livet, både utmaningar och medgångar, så hade jag inte varit den jag är idag. Jag är så ödmjuk inför livet och resan jag hittills fått göra genom livet, har lärt mig otroligt mycket. Och alla fantastiska möten med många vackra själar som också visat mig vägen på olika sätt. Jag är så ofantligt tacksam över vad livet har erbjudit mig och erbjuder mig varje dag och att jag lärt mig uppskatta även det lilla och enkla i livet. Detta mycket tack vare regelbunden meditation och vistelse i naturen varje dag med min hund. Även min älskade familj och platsen vi bor på vid Simsjön är idag en stor källa till glädje, tacksamhet och kärlek!

Jag tackar livet varje dag

 

HATHAYOGAN med mycket fokus på närvaro och är både dynamisk och statisk. Vi jobbar med vår muskulatur i olika positioner där vi sträcker, förlänger, mjukar upp och stärker kroppen på olika sätt och i olika riktningar. Och även med flöden i takt med andetagen.

Vi lär oss lyssna på vår kropp och lär känna den och både dess möjligheter och begränsningar genom olika övningar, rörelser och positioner. Hathayogan ökar vår närvaro, koncentration och kroppsmedvetenhet och balanserar vår energi och ökar därmed vårt välbefinnande!

Vi övar oss även på att stanna upp, lyssna på och lära känna vårt inre och hitta våra styrkor, men samtidigt lära oss att acceptera våra begränsningar både fysiskt och mentalt bl.a genom balansövningar, olika fokus, styrka, kroppskännedom, olika andningsövningar, avslappning, mindfulness och meditation. Både kropp och sinne får här en härlig boost!

YINYOGAN är en mer meditativ, passiv och lugn yogaform, där vi fokuserar på vila, avslappning och återhämtning. Vi sitter eller ligger i positionen mellan 3-5 minuter och denna yogaform passar de allra flesta, från de riktigt stela till de som är mycket aktiva. Yinyogan gör vår övriga träning mer effektiv och är mycket återhämtande och stresssreducerande. Vi låter musklerna slappna av och andas djupt i positionen för att komma åt vår bindväv i kroppen som ofta är stel och som kan ge blockeringar. Här påverkar vi även våra meridianer (energibanor) i kroppen på olika sätt och våra leder, ligament och inre organ påverkas också på ett positivt sätt. I yinyogan jobbar vi med olika andningstekniker, mindfulness och meditation, där vi lär känna oss själva och vårt inre genom nyfiken observation, närvaro och acceptans. Vi undersöker i stillhet våra styrkor och begränsningar i både kropp och sinne. Vi lär oss att känna in och lyssna på kroppen och på vårt inre på ett djupare plan i yinyogan. Yinyogan är en blandning av yoga, mindfulness och kinesisk medicin och vi använder positionen för att komma in i kroppen på ett fantastiskt sätt! Yinyogan lugnar ner vårt nervsystem, ökar smidigheten i kroppen och stärker skelettet, ger djup avslappning och vi övar oss i att vara närvarande i nuet och i vår egen kropp och samtidigt undersöka våra tankar och känslor. Det är som att få en inre massage på alla plan.

Mina yogakurser innehåller:

  • Asanas (positioner och flöden)
  • Pranayama (andningsövningar)
  • Mindfulness/meditation (medveten närvaro i nuet)
  • Olika fokusområden varje gång, som andning, acceptans, närvaro, tacksamhet, kärlek mm. Vi undersöker våra tankar och vårt inre och hur dessa påverkar oss på olika sätt och övar på att släppa taget om det vi inte längre behöver.
  • Vi avslutar alltid i savasana (avslappningsposition för kropp och sinne) 
  • Vi tackar för det yogan har gett oss och för det vi gett oss själva. Namasté = ljuset i mig ser och välkomnar ljuset i dig!

Utbildning & Erfarenhet:

Lång egen erfarenhet av yoga och meditation i olika former. 

Flera års utbildning till Hatha- och Yinyogalärare och i Restorative yoga. Diplomerad lärare i barnyoga, gravidyoga och mamma/bebisyoga och är sedan tidigare förskollärare. Är även doula och kan vara en hjälpande hand vid en förlossning och använder mina kunskaper under mina Förlossningsförberedande gravidyogakurser. 
 
Jag har gått flera kurser i mindfulness och meditation och även många och regelbundna retreat i yoga och meditation. Många års egen erfarenhet, ett stort intresse och många kurser i personlig utveckling.
.